- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Lista poniżej :
AFS - adaptacyjny system przednich świateł. Steruje on światłami mijania dostosowując ich wiązkę do warunków ruchu.
AT - automatyczna skrzynia biegów
D5 - jednostka wysokoprężna Volvo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
DSG - skrzynia biegów, którą wprowadził Volkswagen.
Przekładnia ta posiada dwa sprzęgła - jedno dla biegów parzystych, drugie dla
nieparzystych. Występuje w niej tryb automatyczny, jak też sekwencyjny tryb
manualny. Automat działa tutaj bardzo szybko - zmiana biegów jest faktycznie
natychmiastowa
JTD - dieslowskie jednostki napędowe Fiata,
montowane także w Lanciach i Alfach Romeo. Mają bezpośredni wtrysk paliwa
common rail.
Zetec - czterocylindrowe silniki
benzynowe produkcji Forda mające po cztery zawory na cylinder. W głowicy
znajdują się dwa wałki rozrządu
TTiD - podwójnie doładowana jednostka stosowana w
Saabach
V8 - widlasta jednostka z ośmioma cylindrami
TSI - oznaczenie to dotyczy podwójnie
doładowanych silników benzynowych. Jest to rozwiązanie opracowane przez
Volkswagena, dzięki któremu zwiększa się moc jednostki napędowej, jednocześnie
nie powodując większego zużycia paliwa w porównaniu do zwykłego silnika.
KM - liczba koni mechanicznych: np. 135 KM.
MT - ręczna skrzynia biegów
TDS - stosowana przez BMW mocniejsza wersja wysokoprężnego silnika
TD. Oznaczenia TD albo dawniej D stosowane były w całej masie aut,
bez względu na producenta. Motor TDS montowany był też np. w Oplu Omedze.
Opinie wielu użytkowników są takie, że w Oplu był on bardziej awaryjny i
sprawiał wiecej kłopotów.
A/D - elektroniczny układ utrzymujący stałą
prędkość pojazdu
ABD - automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego.
D4D - czterocylindrowe silniki dieslowskie Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa
BAS - elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego. Współpracuje ono z ABS-em. Podczas gwałtownego, awaryjnego hamowania maksymalizuje działanie układu hamulcowego. U Forda np. występuje inna nazwa - EBA, u Skody - MBA.
D4 - czterocylindrowe silniki benzynowe Toyoty z bezpośrednim wtryskiem
paliwa.
SDI - wolnossący motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jednostki te są charakterystyczne dla aut koncernu Volkswagen.
MZR-CD - silnik Mazdy z wtryskiem common rail stosowany w obecnie produkowanych modelach
LED - dioda emitująca światło. LED-y charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością niż tradycyjne oświetlenie samochodu. Wykorzystywane są najczęściej w tylnych światłach i modułach do jazdy dziennej.
SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami
AFL - system doświetlania zakrętów przez przednie reflektory
4WD - napęd na cztery koła.
DTI - jednostka wysokoprężna znana z aut Opla.
EBD - elektroniczny rozdział sił hamowania (przednich, tylnych, prawych i
lewych kół).
EBS - elektroniczny system hamulcowy.
EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.
EFI - elektroniczny wtrysk paliwa do silników benzynowych.
4 -
MATIC - stały napęd na cztery koła w samochodach
osobowych Mercedesa. Można go spotkać tylko w autach z automatyczną
przekładnią.
4 - MOTION - napęd na wszyskie koła. Stosowany jest przez Volkswagena.
8V, 16V - liczba i układ zaworów w silniku. Przy jednostce 8V mamy
dwa zawory na cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym znajduje
się osiem zaworów. Z kolei przy 16V są cztery zawory na
cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym jest 16 zaworów.
A/C - klimatyzacja.
AB (airbag) - poduszka powietrzna. W nowych samochodach znajdziemy
przynajmniej dwie poduszki czołowe: kierowcy i pasażera. W starszych
pojazdach może nie być żadnej. Wchodzą one w skład biernych systemów
bezpieczeństwa, mają zamortyzować uderzenie części działa (przede
wszystkim głowy) w elementy auta podczas wypadku. Rośnie liczba samochodów
i wersji wyposażeniowych, gdzie znajdują się także np. poduszki boczne,
kurtyny czy airbag kolanowy - chroniący kolana kierowcy.
ABC - aktywna regulacja zawieszenia. Ma ona na celu aktywną kontrolę wychyłów nadwozia. Sprawdza się podczas szybkiej jazdy w zakrętach lub w czasie gwałtownego hamowania, gdy samochód ma tendencję do nurkowania.
ABC - aktywna regulacja zawieszenia. Ma ona na celu aktywną kontrolę wychyłów nadwozia. Sprawdza się podczas szybkiej jazdy w zakrętach lub w czasie gwałtownego hamowania, gdy samochód ma tendencję do nurkowania.
ABS - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on
elementem układu hamulcowego. Pozwala np. na kontrolę nad autem/jego
kierowalnością po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca.
ACC - aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu.
Pozwala dostosować odpowiednią szybkość, by zachować bezpieczną odległość. Gdy
jest to konieczne, system może zahamować auto. Inna nazwa tego układu
to ICC.
ALR - automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa.
DOHC - podwójny wałek rozrządu w głowicy jednostki napędowej. Jeden z nich
odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi, drugi wydechowymi.
ESP/ESC - elektroniczny system stabilizacji toru jazdy auta (zapobiega także
poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności). W chwili gdy
czujniki wykryją poślizg samochodu - np. po wejściu w zakręt - układ przyhamowuje
koła (jedno lub kilka), by pojazd wrócił na swój tor jazdy. Używane są różne
określenia tego systemu w zależności od producenta samochodu: m.in. VSA,
VDC, DSC, DSA.
FSI - oznaczenie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Opracowane
zostały one przez Volkswagena.
FWD - tak oznacza się auta z napędem na przednią oś.
GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mitsubishi. Ma
większą moc, niższe spalanie i emisję szkodliwych substancji do atmosfery w
porównaniu z konwencjonalnym silnikiem.
GT - czyli gran turismo. Określa się tak sportowe, mocne wersje
samochodów seryjnych.
HBA - hydrauliczny asystent hamowania pomagający w hamowaniu
awaryjnym.
HDC - system kontroli zjazdu z pochyłości. Ogranicza prędkość do zadanej
szybkości.
HDI - wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z
wtryskiem bezpośrednim. Określa się też tak jednostki napędowe. Oznaczenie
funkcjonuje w Peugeotach i Citroenach.
hill holder - tak nazywa się asystent ruszania pod górę. Auto możemy
zatrzymać na wzniesieniu i nie stoczy się ono. Nie trzeba przy tym używać
hamulca ręcznego. W chwili gdy ruszymy, układ przestaje działać.
HPI - bezpośredni wtrysk benzyny pod wysokim ciśnieniem oraz oznaczenie
silników benzynowych, które go wykorzystują. Rozwiązanie stosowane w Peugeotach
i Citroenach.
IDE - silniki benzynowe Renault z
bezpośrednim wtryskiem paliwa.
isofix - system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.
JTS - to z kolei fiatowskie silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
km/h - prędkość podana w kilometrach na godzinę: np. 190 km/h.
LSD - mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
ASR - system kontroli trakcji. Odpowiada za niedopuszczenie do uślizgu
kół podczas przyspieszania, czyli tzw. buksowania. W chwili gdy rozpoznany
zostanie poślizg któregoś z kół, zmniejszana jest jego prędkość. W praktyce,
np. w momencie zakopania się samochodem choćby w piachu, czasem należy
wyłączyć system, by koła mogły zabuksować. Inne nazwy tego układu to DCS lub
TCS.
CDI - silnik wysokoprężny Mercedesa z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego common rail.
CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowany w
samochodach Opla.
CR/common
rail - rodzaj wtrysku paliwa w
silnikach wysokoprężnych. Zalety tego rozwiązania to m.in. równiejsza
praca silnika, lepsze spalaniem paliwa, mniejszy hałas i ilość trucizn w spalinach.
CRD - diesle z wtryskiem common rail. Używane w markach: Jeep, Chrysler,
Dodge.
CRDi - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai.
CRDi - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai.
DCI - silniki wysokoprężne Renault z
bezpośrednim wtryskiem paliwa.
DID - wysokoprężne motory Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
DPF lub FAP - filtr cząstek stałych. Montowany jest on w
układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy
spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować
emisję czarnego dymu charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami diesla.
Wielu kierowcom element ten sprawia jednak masę kłopotów z oczyszczaniem go.
MPI - silniki z wielopunktowym wtryskiem.
.MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy
kierowca hamuje silnikiem.
MZR - rodzina silników benzynowych Mazdy.
RWD - to auta, które mają napęd na tylne koła.
SAHR - aktywny zagłówek firmy Saab. W momencie uderzenia w tył auta
pozwala zmniejszyć ryzyko uszkodzeń kręgów szyjnych.
SBC - system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Stosowany
jest w Mercedesach. Integruje z sobą inne systemy mające wpływ na hamowanie
autem, czyli BAS, EBD czy ABS, ESP (częściowo).
SOHC - oznacza się tak silniki, które mają jeden wałek rozrządu w głowicy.
Td4/Td5 - diesle stosowane w Land Roverach.
TDCI - silniki Forda, wysokoprężne, posiadające bezpośredni wtrysk common
rail.
TDDI - diesel Forda z turbodoładowaniem i intercoolerem.
TDI - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie to
stosuje sie w autach koncernu Volkswagen.
TFSI - silniki te to także doładowane benzyniaki - montowane w autach
marki Audi - wyróżnia je duża moc, a stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.
TiD - turbodiesel montowany w Sabach.
V6 - widlasty silnik mający 6 cylindrów.
VTEC - elektroniczne sterowanie zaworami, system zmiennych faz
rozrządu. Stosowany w Hondach.
VTG - turbosprężarka mająca zmienną geometrię turbiny. Ma to niwelować
tzw. turbodziurę.
VVT-I - system zmiennych faz rozrządu. Występuje w Toyotach.
ŻRÓDŁO : https://www.motofakty.pl/artykul/abs-esp-tdi-dsg-i-inne-co-oznaczaja-skroty-motoryzacyjne.html
- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Komentarze
Prześlij komentarz