Kupon - 15 zł na pierwsze zakupy -- Sprawdź

Co oznaczają skróty motoryzacyjne co się kryje pod ( TDI ,ABS )…


                                                                      Lista poniżej :

AFS - adaptacyjny system przednich świateł. Steruje on światłami mijania dostosowując ich wiązkę do warunków ruchu.

AT - automatyczna skrzynia biegów


D5 - jednostka wysokoprężna Volvo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DSG - skrzynia biegów, którą wprowadził Volkswagen. Przekładnia ta posiada dwa sprzęgła - jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Występuje w niej tryb automatyczny, jak też sekwencyjny tryb manualny. Automat działa tutaj bardzo szybko - zmiana biegów jest faktycznie natychmiastowa

JTD - dieslowskie jednostki napędowe Fiata, montowane także w Lanciach i Alfach Romeo. Mają bezpośredni wtrysk paliwa common rail.

Zetec - czterocylindrowe silniki benzynowe produkcji Forda mające po cztery zawory na cylinder. W głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu


TTiD - podwójnie doładowana jednostka stosowana w Saabach

V8 - widlasta jednostka z ośmioma cylindrami


TSI - oznaczenie to dotyczy podwójnie doładowanych silników benzynowych. Jest to rozwiązanie opracowane przez Volkswagena, dzięki któremu zwiększa się moc jednostki napędowej, jednocześnie nie powodując większego zużycia paliwa w porównaniu do zwykłego silnika.

KM - liczba koni mechanicznych: np. 135 KM.

MT - ręczna skrzynia biegów


TDS - stosowana przez BMW mocniejsza wersja wysokoprężnego silnika TD.  Oznaczenia TD albo dawniej D stosowane były w całej masie aut, bez względu na producenta. Motor TDS montowany był też np. w Oplu Omedze. Opinie wielu użytkowników są takie, że w Oplu był on bardziej awaryjny i sprawiał wiecej kłopotów.

A/D - elektroniczny układ utrzymujący stałą prędkość pojazdu

ABD - automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego.  

D4D - czterocylindrowe silniki dieslowskie Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa

BAS - elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego. Współpracuje ono z ABS-em. Podczas gwałtownego, awaryjnego hamowania maksymalizuje działanie układu hamulcowego. U Forda np. występuje inna nazwa - EBA, u Skody - MBA.

D4 - czterocylindrowe silniki benzynowe Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
 
SDI - wolnossący motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jednostki te są charakterystyczne dla aut koncernu Volkswagen.

MZR-CD - silnik Mazdy z wtryskiem common rail stosowany w obecnie produkowanych modelach

LED - dioda emitująca światło. LED-y charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością niż tradycyjne oświetlenie samochodu. Wykorzystywane są najczęściej w tylnych światłach i modułach do jazdy dziennej.

SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami

AFL - system doświetlania zakrętów przez przednie reflektory

4WD - napęd na cztery koła.

DTI - jednostka wysokoprężna znana z aut Opla.

EBD - elektroniczny rozdział sił hamowania (przednich, tylnych, prawych i lewych kół).

EBS - elektroniczny system hamulcowy.

EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

EFI - elektroniczny wtrysk paliwa do silników benzynowych.

4 - MATIC - stały napęd na cztery koła w samochodach osobowych Mercedesa. Można go spotkać tylko w autach z automatyczną przekładnią.

4 - MOTION - napęd na wszyskie koła. Stosowany jest przez Volkswagena.

8V, 16V - liczba i układ zaworów w silniku. Przy jednostce 8V mamy dwa zawory na cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym znajduje się osiem zaworów. Z kolei przy 16V są cztery zawory na cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym jest 16 zaworów.
A/C - klimatyzacja.

AB (airbag) - poduszka powietrzna. W nowych samochodach znajdziemy przynajmniej dwie poduszki czołowe: kierowcy i pasażera. W starszych pojazdach może nie być żadnej. Wchodzą one w skład biernych systemów bezpieczeństwa, mają zamortyzować uderzenie części działa (przede wszystkim głowy) w elementy auta podczas wypadku. Rośnie liczba samochodów i wersji wyposażeniowych, gdzie znajdują się także np. poduszki boczne, kurtyny czy airbag kolanowy - chroniący kolana kierowcy.  

ABC 
- aktywna regulacja zawieszenia. Ma ona na celu aktywną kontrolę wychyłów nadwozia. Sprawdza się podczas szybkiej jazdy w zakrętach lub w czasie gwałtownego hamowania, gdy samochód ma tendencję do nurkowania. 

ABS - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on elementem układu hamulcowego. Pozwala np. na kontrolę nad autem/jego kierowalnością po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca.

ACC - aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu. Pozwala dostosować odpowiednią szybkość, by zachować bezpieczną odległość. Gdy jest to konieczne, system może zahamować auto. Inna nazwa tego układu to ICC.
     
  
ALR - automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa.

DOHC - podwójny wałek rozrządu w głowicy jednostki napędowej. Jeden z nich odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi, drugi wydechowymi.
  

ESP/ESC - elektroniczny system stabilizacji toru jazdy auta (zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności). W chwili gdy czujniki wykryją poślizg samochodu - np. po wejściu w zakręt - układ przyhamowuje koła (jedno lub kilka), by pojazd wrócił na swój tor jazdy. Używane są różne określenia tego systemu w zależności od producenta samochodu: m.in. VSA, VDC, DSC, DSA.

FSI - oznaczenie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Opracowane zostały one przez Volkswagena.  

FWD - tak oznacza się auta z napędem na przednią oś.

GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mitsubishi. Ma większą moc, niższe spalanie i emisję szkodliwych substancji do atmosfery w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem.

GT - czyli gran turismo. Określa się tak sportowe, mocne wersje samochodów seryjnych.

HBA - hydrauliczny asystent hamowania pomagający w hamowaniu awaryjnym.   

HDC system kontroli zjazdu z pochyłości. Ogranicza prędkość do zadanej szybkości.


HDI - wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim. Określa się też tak jednostki napędowe. Oznaczenie funkcjonuje w Peugeotach i Citroenach.

hill holder - tak nazywa się asystent ruszania pod górę. Auto możemy zatrzymać na wzniesieniu i nie stoczy się ono. Nie trzeba przy tym używać hamulca ręcznego. W chwili gdy ruszymy, układ przestaje działać.  

HPI - bezpośredni wtrysk benzyny pod wysokim ciśnieniem oraz oznaczenie silników benzynowych, które go wykorzystują. Rozwiązanie stosowane w Peugeotach i Citroenach. 

IDE - silniki benzynowe Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

isofix - system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.

JTS - to z kolei fiatowskie silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

km/h - prędkość podana w kilometrach na godzinę: np. 190 km/h.

LSD - mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

ASR - system kontroli trakcji. Odpowiada za niedopuszczenie do uślizgu kół podczas przyspieszania, czyli tzw. buksowania. W chwili gdy rozpoznany zostanie poślizg któregoś z kół, zmniejszana jest jego prędkość. W praktyce, np. w momencie zakopania się samochodem choćby w piachu, czasem należy wyłączyć system, by koła mogły zabuksować. Inne nazwy tego układu to DCS lub TCS.


CDI 
- silnik wysokoprężny Mercedesa z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego common rail.   

CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowany w samochodach Opla.

CR/common rail - rodzaj wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych. Zalety tego rozwiązania to m.in. równiejsza praca silnika, lepsze spalaniem paliwa, mniejszy hałas i ilość trucizn w spalinach.

CRD - diesle z wtryskiem common rail. Używane w markach: Jeep, Chrysler, Dodge.

CRDi
 - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai.

DCI - silniki wysokoprężne Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DID - wysokoprężne motory Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DPF lub FAP - filtr cząstek stałych. Montowany jest on w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami diesla. Wielu kierowcom element ten sprawia jednak masę kłopotów z oczyszczaniem go.

MPI - silniki z wielopunktowym wtryskiem.

.MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy kierowca hamuje silnikiem. 

MZR - rodzina silników benzynowych Mazdy.

RWD - to auta, które mają napęd na tylne koła.

SAHR - aktywny zagłówek firmy Saab. W momencie uderzenia w tył auta pozwala zmniejszyć ryzyko uszkodzeń kręgów szyjnych.

SBC - system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Stosowany jest w Mercedesach. Integruje z sobą inne systemy mające wpływ na hamowanie autem, czyli BAS, EBD czy ABS, ESP (częściowo).

SOHC - oznacza się tak silniki, które mają jeden wałek rozrządu w głowicy.

Td4/Td5 - diesle stosowane w Land Roverach.

TDCI - silniki Forda, wysokoprężne, posiadające bezpośredni wtrysk common rail. 

TDDI - diesel Forda z turbodoładowaniem i intercoolerem.

TDI - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie to stosuje sie w autach koncernu Volkswagen.

TFSI - silniki te to także doładowane benzyniaki - montowane w autach marki Audi - wyróżnia je duża moc, a stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.

TiD - turbodiesel montowany w Sabach.

V6 - widlasty silnik mający 6 cylindrów.


VTEC - elektroniczne sterowanie zaworami, system zmiennych faz rozrządu. Stosowany w Hondach.

VTG - turbosprężarka mająca zmienną geometrię turbiny. Ma to niwelować tzw. turbodziurę.

VVT-I - system zmiennych faz rozrządu. Występuje w Toyotach.























































Komentarze